Karburátor křovinořezu
Laické nahlédnutí do oblasti spalovacích motorů z pohledu člověka, který se chce dozvědět něco nového. V článku je popisován křovinořez Husqvarna 325r a karburátor C1Q/M.
Po převzetí křovinořezu ze servisu motor běžel vždy jen několik desítek sekund. Po doplnění benzínu ruční pumpičkou se motor zase rozběhl. Servis nemá čas věnovat se reklamacím na počkání, tak jsem se rozhodl rozšířit si své znalosti v oblasti spalovacích motorů. To je věc, která má elektrický proud jenom v zapalování, takže nic zajímavého pro mě. Ale když už máme postavený dům a kolem něj spalovací motory v sekačce, pile, křovinořezu… Bude dobré tomu rozumět a být soběstačný při údržbě.
Usoudil jsem, že problém bude v membránovém čerpadle, které je součástí karburátoru a proto jsem si koupil sadu membrán. Chtěl jsem být připraven na výměnu vadné membrány čerpada, až bude křovinořez rozebrán. Nic jiného mě nenapadlo, když motor vždy chvíli běžel i na plný výkon a potom se zastavil. Pak stačilo rukou napumpovat další dávku benzínu. Sejmul jsem kryt křovinořezu, odšrouboval vzduchový filtr a odpojil karburátor od hadiček a lanka.
Karburátor vyrábí směs vzduchu, benzínu a oleje, kterou nasává píst motoru. Vzduch z vzduchového filtru proudí Venturiho trubicí, to je díra uprostřed hliníkové kostky karburátoru. Na jejím začátku je klapka sytiče. Sytič se postará o směs bohatou na benzín tím, že přinutí vzduch proudit jen malou dírkou ve své klapce. Průřez trubice v karburátoru se zmenšuje, vzduch během své cesty karburátorem zvyšuje rychlost. V druhé části se trubice rozšiřuje – tam klesá tlak rychle proudícího vzduchu a do tohoto prostoru je nasáván benzín z trysky. Vzniká mlha, jejíž množství je na konci venturiho trubice regulováno škrtící klapkou. Ta je ovládána lankem a páčkou plynu na rukojeti křovinořezu.
Benzín a jeho cesta z nádrže k trysce karburátoru
První je filtr v nádrži. Ten je důležitý, protože další filtr, sítko v čerpadle karburátoru je velmi malé a jemné. Trubičkou poblíž modré páčky sytiče benzín vstupuje do prostoru membránového čerpadla. Na okraji víčka čepadla je šroubek, kterým je nastaven volnoběh motoru. Víčko jsem sejmul. Ve víčku je dutinka, do které jsou soustavou dírek přiváděny impulsy vzduchu ze sání. Ty rozkmitávají plastovou membránu. Benzín je přiváděn pod kmitající membránu a přes sítko vtlačován na druhou stranu karburátoru.
Závadou nebyla poškozená membrána čerpadla, jak jsem původně myslel, ale sítko plné nečistot. Ruční pumpičkou jsem dokázal do karburátoru nasát nějaký benzín i přes špinavé sítko, ale membránové čerpadlo tolik síly nemá. Sítko jsem opatrně vyjmul, vyčistil v benzínu a vrátil na své místo. Přitom je třeba dbát velké opatrnosti, aby okraje sítka doléhaly na obvod díry, jejíž okraj je kuželovitý. Benzín musí být čistý, aby mohl jít dál jemným kanálkem. Vyčištěný prostor čerpadla jsem zakryl novou membránou, těsněním a hliníkovým víčkem.
Zajímalo mě, jak je benzín dávkován do trysky, když karburátor musí fungovat i vzhůru nohama. Nemůže v něm být plovák, jako ve větších motorech. Otevřel jsem druhé, plechové víčko, sejmul těsnění i membránu a podíval se, jak to funguje. Páčka uprostřed dutinky plné benzínu je zdvihána pružinkou. Druhý konec páčky za hřídelkou tlačí na jehlu, která zavírá přívod benzínu do dutinky. Takže když je v dutince málo benzínu, membrána kovovým kolečkem zatlačí na páčku. Přemůže sílu pružinky, uvolní jehlu a ta pustí benzín. Když je benzínu v dutince dost, membrána se nafoukne, uvolní pružinku a ta přes páčku zatlačí jehlu zpátky do sedla. Přívod benzínu se zpomalí, nebo zastaví. Ještě jsem jemným drátkem zkontroloval průchodnost trysky, kterou benzín z dutinky teče do venturiho trubice. Dutinku jsem zakryl novou membránou a zašrouboval víčko. Je v něm dírka, skrz kterou na membránu působí atmosférický tlak. Takže vnější tlak vzduchu tlačí na membránu, která vytlačuje benzín do trysky. A ve venturiho trubici je podtlak, který benzín saje.
Seřizovací šroubky slouží k nastavení bohatosti směsi, maximálního výkonu… ale to teď zkoumat nebudu. Ještě jsem si naivně myslel, že ruční pumpička benzín do karburátoru tlačí, stejně jako u Favorita. Jenomže ona jej z karburátoru saje a druhou hadičkou vrací do nádrže. Když v karburátoru benzín není, tak z něj vysaje vzduch a podtlakem do karburátoru nateče benzín.
No a karburátor i křovinořez funguje…
Dobře vykoumáno :) Budu do toho muset jít taky..
Tom
Skvělá práce!
perfektne, dakujem
Ahoj Franto. Díky za článek. Pomohl mi objasnit zapojeni hadiček na pumpičce i přesně to jak funguje popsaný karburátor.
Tonda OK2JNX
Membránu poháni pulzace v sání, v žádném případě to nejsou výfukové plyny…
Díky za upozornění, opravil jsem.
Perfektné vysvetlenie,však je to pre mňa trochu zložité stále mi to akosi nepasuje.
Keď sedím pri počítači tak to viem a keď prídem na chatu a začnem montovať nový karburátor tak neviem kde mám ktorú hadičku zasunúť .Všetkým takým ako ja by veľmi pomohol jednoduchý náčrtok ako tie hadičky ponapájať aby to správne fungovalo.
Pane ,bol by som vám veľmi vdačný za pomoc všetkým ktorý s tým majú problém ako ja. ottod.
Pulsace v sání a u modelářských motorů se používají pulsace z karteru motoru – z prostoru pod pístem.
Například modelářských motorů typu Wartburg 900 a pod. Nakonec je klíčové buď jej neustále používat, nebo alespoň palivovou soustavu vždy vyjet do sucha.
ďakujem za podrobné vysvetlenie
Zdravim. Mam podobny ak nie rovnaky problem. Na kosacke MTD mam kawasaki motor s vykonom asi 2,8 kw. Ohv rozvod. Karburator nema sytic, resp. ho ma, ale funguje asi automaticky. Je tam len jedna akoby skrtiaca klapka ktora je na konci ktory sa prisrubovava na vstup do motora. Vsetko sa zda ok, aj membrana akon nova, no je prichitena o mali akokeby plastovy klincek na konci ppatreny gumovym hrotom ktory otvara resp zatvara kanalik so vstupujucim benzinom. Podstatne ze nikde nevidim ziadne palivove sitko. Je mozne ze moj karb. nema ziadny filter paliva? Primer, gumicka, cerstvo vymenena nenasale viac ako do polovice benzinu. Po nastartovani motor bezi vzdy presne 5 sekund a potom zhasne. Po znovu napumpovani opet nabehne a zas na 5 sekund a zhasne. Kedvyberem nadrz a vyberem hadicku zovstupu do karb. benzin vyteka prudom. Na volnobehu motor neskape. Dik za kazdu radu.
Ahoj,
moje zkušenost je taková, že opravná sada s membránou je sice fajn, ale je to tak 50/50. I na starých karburátorech je membrána a folie mající tvořící dvojici ventilů, tak jsou v pohodě. Vyměnil jsem jich na několika karburátorech, ale asi tak polovina fungovala.
To co popisuješ, tak přičítám netěsnícímu jehlovému ventilu uvnitř karburátoru. Ten, který je ovládán páčkou od membrány. Vyčištění i nová jehla stejně moc nepomůže. Tento ventil musí udržet tlak 6 bar. Jak ho nedrží, motor jede případně na volnoběh, ale jak se dávkuje benzín i provozní triskou, nestačí to. Je málo benzínu. S podstatě vzniká chudá směs, která je nebezpečná na zapečení pístu ve válci. Ale s tím, že se s nářadím moc nedá dělat, protože kolídají otáčky, tak ke škodě na motoru nedojde.
Zůstávavá ještě ověřit.
1) Karburátor má dvě sítka. Jedno je v těle, vloženo do přepouštěcího kanálu. To najdeš hned. Hruhé, je pod hliníkovou záslepkou. V prostoru jehlového ventilu, pod membránou. Musí se ostrým nástrojem vyloupnout. Někdy se stane, že je zanesené. Ale je třeba pak hermeticky zaslepit opět záslepkou. Nelze tmelem, jsou tam velmi jemné kanály, přepouštějící benzín k trisce.
2) Vyčištění karburátoru v ultrazvuku. Eko přísady v současném benzínu zalepují (postupně se tvoří úsady, něco jako vodní kámen) velmi jemné kanály. Vyčištění jen ultrazvukem.
3) Výměna sítka v nádrži. Velmi podceňované, ale mnohdy velmi účinné :)
Jestli ventil propouští, velmi jednoduše vyzkoušíš vzduchem. Tlakoměr a balonek co má dokror, když měřil tlak. Připojíš na vstup do karburátoru a sleduješ ručičku tlakoměru. Nesmí ucházet. Jak uchází, motor jede, ale chod je velice nepravidelný. Je to spíš ke vzteku.
Ale mnohdy je to jen zájmová činnost. Při ceně karburátorů, bastlením nad tím strávíš hromadu času a někdy s nejistým výsledkem.
Jen doporučení, nikdy netěsnit tmelem, ale vždy těsnícím papírem.
Laďa