František Pospíšil

Na svých stránkách popisuji cesty, kterými jsem došel k zamýšleným cílům. Cíle se občas během cesty změnily.

Domácnost

Rekonstrukce kompresoru

V tomto článku popíšu zkušenosti, získané při rekonstrukci kompresoru z nákladního automobilu Tatra T111. Chtěl bych jej používat v garáži a v dílně pro lakování. Kompresor je dvoupístový, na motoru je štítek 4kW a vzdušník má objem 40l.

Původní stav

Ve stodole zůstal po dědovi starý kompresor. Stroj sestavený z bloku kompresoru, třífázového motoru a vzdušníku, který není zapojen. Dají se s tím foukat kola automobilu, ale dosažený tlak je potřeba změřit tlakoměrem na pneumatice. To není moc pohodlné, navíc maximální tlak je někde kolem 2 bar, potom se přestane zavírat některý ventil.

Pro foukání kol by stačil kompresor z ledničky, nebo nějaký malý kompresor s cenou do 2000Kč. Když koupím vše, co je potřeba k tomu, abych mohl zapojit vzdušník a měl na výstupu redukční ventil s filtrem, dostanu se někam ke 3500Kč. To už je cena nového kompresoru s malým vzdušníkem. Jenomže životnost nového stroje nebude moc velká, zatímco starý stroj s litinovou skříní mě určitě přežije. Navíc, montování kompresoru by mohla být dobrá zábava pro zimní večery, takže jsem se rozhodl pro rekonstrukci.

Kontola funkčnosti

Napřed zkusím, jestli budu umět opravit ventily tak, aby byl tlak alespoň 6 bar.

Ventily jsem vyšrouboval z hlavy válců, vyčistil je a vrátil na původní místa. Nové těsnění jsem vystřihl z těsnícího papíru. Celé jsem to smontoval a zjistil, že chyba byla opravdu v netěsnících ventilech.

Jsou tvořeny pružinkou a plechem, který doléhá na frézované plochy sedel. Stačí malá nečistota a ventily přestanou fungovat. Takto ale není možné kompresor provozovat, tlak není nikde zobrazován, při foukání kol by mohlo dojít k jejich poškození.

Nákup součástek

1. Když budu chtít zapojit vzdušník, bude potřeba po dosažení nastaveného tlaku odpojit motor. K tomu slouží tlakový spínač. Vzhledem k tomu, že na vzdušníku sedí třífázový motor, koupil jsem NEMA PRT1 – 12bar.

2. Odlehčovací ventil slouží k tomu, aby se z válců kompresoru vypustil tlak, když se kompresor vypne. Součástka vlastně funguje jenom jako zpětný ventil, ale vstupní šroubení je propojeno s výstupem pro hadičku, kterou se ventil propojí s tlakovým spínačem. Tlakový spínač obsahuje ventil, který je zavřený, když je spínač sepnutý – kompresor tlačí vzduch do vzdušníku. Když je dosaženo požadovaného tlaku, tlakový spínač se rozpojí a otevře ventil, který prostřednictvím hadičky vypustí tlak z válců.

3. Pojistný ventil. Nějaký ventil je součástí starého filtru, který byl na kompresoru, ale nebudu zkoumat, při jakém tlaku a jestli se vůbec otevře.

4. Sací filtr. Ten na kompresoru původně nebyl a jeho nepřítomnost způsobila znečištění ventilů a tím ztrátu tlaku.

5. Redukční ventil. Pro foukání kol není potřeba, ale já bych chtěl kompresor využívat i k dalším činnostem, kde je potřeba stálý tlak, nastavený na ventilu.

Všechny potřebné součástky, včetně tlakoměru, rychlospojek a hadice měl skladem e-shop www.tlakovyvzduch.cz. V době nákupu jsem ještě přesně nevěděl, jak budou jednotlivé díly mechanicky uspořádány. Proto jsem T-kusy, redukce a šroubení koupil v hobby marketu. Výhodou těchto obchodů je, že si člověk může přímo u regálu sestavit díly tak, jak budou potom zapojeny. No a když zůstanou nějaké nepoužité zbytky, dají se lehko vrátit. Drobný problém vznikl, když jsem zjistil, že šroubení na kompresoru není 1/2″, ale nějaký metrický závit. Pomohlo šroubení používané v hydraulických obvodech.

Montáž

Celý kompresor jsem rozebral, odmastil, okartáčoval a znovu natřel. Obvykle používám dvousložkové barvy, ale v tomto případě jsem udělal vyjímku. Syntetická barva si lépe poradí s drobnými nedostatky v odmašťování.

Spoje pneumatického obvodu jsou šroubené, těsněné teflonovou nití. Pouze malé, 1/4″ závity jsem utěsnil páskou.

Na závěr ještě naplnit klikovou skříň olejem a přehozením fází zvolit správný směr otáčení motoru. On ten kompresor pumpuje, ať už se motor točí vpravo, nebo vlevo. Ale když se točí vlevo, tak kliková hřídel žene olej do napouštěcího otvoru. Já se dost dlouho divil, proč ten olej nechce zůstat uvnitř klikové skříně a pořád teče ven. Až druhý den mi došlo, že by se to mohlo točit na opačnou stranu. Uvnitř tlakového spínače je šroub, kterým lze nastavit tlak. Já nastavil 6 bar, hystereze je 2 bar, takže když je tlak ve vzdušníku nižší, než 4 bar, tak se znovu zapne motor.

5 komentářů: „Rekonstrukce kompresoru

  • Dobrý den, víte prosím jaké je označení toho dvoupístového kompresoru? Mám doma shodný, ale v bídném stavu a rád bych na něj sehnal nějaké díly, ale jsem bez štítku, takže o něm nevím zhola nic. Děkuji.

    Reagovat
    • Dobrý den, tyto kompresory používala ve svých nákladních autech Tatra Kopřivnice. Ten co mám já je nejspíš z Tatry T111.

      Reagovat
  • Dobrý den našel sem že ste opravoval kompresor,mám ten samej ale problém s ventiláma jak se to dá prosím pretesnit nebo kde koupit. Moc děkuji za info S pozdravem Tomášů

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *