František Pospíšil

Na svých stránkách popisuji cesty, kterými jsem došel k zamýšleným cílům. Cíle se občas během cesty změnily.

Rodinný dům

Konstrukce krovu

Říjen 2010

Tento článek tu původně vůbec neměl být, protože střešní konstrukci jsem už v červenci zamluvil u tesaře. Ten mi v září řekl, že na mě nebude mít čas, no a ostatní firmy měly taky hodně práce. Takže nezbylo nic jiného než popřemýšlet, jak krov zvládnout vlastními silami. Několik večerů jsem modeloval dřevěnou konstrukci v počítači, až jsem si udělal docela dobrou představu toho, co mě čeká. Vytvořil jsem model a kusovník, který byl použit pro poptávku materiálu na pilách v okolí. Délky trámů jsou zaokrouhleny nahoru:

4x    pozednice    140 x 140 x 5500

4x    vaznice        140 x 140 x 5500

20x  krokev          100 x 180 x 7500

20x  kleština        60   x 160 x 6000

2x    pozednice    140 x 140 x 6000

2x    vaznice        140 x 140 x 6000

12x  krokev          100 x 180 x 5500

10x  kleština        60   x 160 x 3500

K tomu ještě 950metrů latě 40×60

Z poptaných nakonec zvítězila firma Dřevocentrum. Ani ne kvůli ceně, spíš proto, že měli skladem všechny požadované profily ve správných délkách.

Podle modelu jsem nakreslil detailní výkresy jednotlivých trámů, tak jak je budu muset nařezat, včetně zářezů pro sestavení. Toto není obvyklá praxe, tesaři si dělají šablonu, podle které staví jednotlivé krokve. Jenomže já nevím, jak má taková šablona vypadat a vyrábět věci podle výkresů je mi stejně bližší.

dum-krov1

dum-krov2

Motorovou pilou umím pokácet strom, ale řezat podle rysky jsem ještě nezkoušel, tak uvidíme jak to půjde. Ukázalo se, že hlavní je ostrý a správně napnutý řetěz. Po několika pokusech na zbytku trámu jsem začal opatrně zařezávat konce krokví na míru a pak dělat jednotlivé zářezy, sedla, kterými budou krokve opřeny do pozednic a vaznic. Tady vznikla první chyba, nedával jsem dobrý pozor na směr zakřivení trámu. Trám musí být zakřiven směrem ven ze střechy. Oblouk směřující ven je možné přitáhnout k vaznici a srovnat, ale naopak to nejde, několik milimetrů bylo potřeba vyrovnat laťováním. Konce trámů které budou vidět, jsme s manželkou ohoblovali a natřeli. Letos alespoň penetrací, příští rok doděláme zbytek, zároveň s montáží okapů.

konstrukce krovu
Doprava materiálu do podkroví

S pomocí kamarádů jsme začali trámy tahat nahoru. Čtyři kleštiny jsme opřeli o dům a trámy uvázali na dvě lana po krajích, nebo později na ocelové lano elektrického vrátku uprostřed. První byly přišroubovány pozednice, potom uloženy vaznice. Vaznice jsou sešroubovány ze dvou polovin, podepřeli jsme je a vyrovnali tak, aby na ně mohly být kladeny krokve. Pro dopravu krokví jsme použili vrátek. Kladka byla připevněna na vaznici a pak už šla nahoru jedna krokev za druhou. Narovnali jsme je nahoru, na vaznice, potom rozmístili tam, kde budou uloženy a pak každou krokvi spustili a uložili na své místo. Krokve jsou k pozednicím a vaznicím přibity hřebíky délky 250mm. V hřebeni střechy a pro spojení kleštin jsem použil zinkované závitové tyče průměru M12.

dum-krov5

konstrukce krovu

Mezi dvojice kleštin, v místě kde se opírají o střední nosnou zeď domu jsme vložili kousky trámů a stáhli závitovými tyčemi.

Střecha nad garáží byla jednodušší, protože krokve jsou mnohem menší a uprostřed garáže není zeď. Takže můžeme sestavit všechny krokve do tvaru “A” a opřít je o zeď. Potom provléct vaznice a krokve umístit na předem vyměřená místa.

Mezitím manželka natřela palubky, které jsme přibili na vnější okraj střešní konstrukce.

konstrukce krovu
latě pro podbití

dum-krov8

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *