Karburátor křovinořezu

Laické nahlédnutí do oblasti spalovacích motorů z pohledu člověka, který se chce dozvědět něco nového. V článku je popisován křovinořez Husqvarna 325r a karburátor C1Q/M.

Po převzetí křovinořezu ze servisu motor běžel vždy jen několik desítek sekund. Po doplnění benzínu ruční pumpičkou se motor zase rozběhl. Servis nemá čas věnovat se reklamacím na počkání, tak jsem se rozhodl rozšířit si své znalosti v oblasti spalovacích motorů. To je věc, která má elektrický proud jenom v zapalování, takže nic zajímavého pro mě. Ale když už máme postavený dům a kolem něj spalovací motory v sekačce, pile, křovinořezu… Bude dobré tomu rozumět a být soběstačný při údržbě.

Usoudil jsem, že problém bude v membránovém čerpadle, které je součástí karburátoru a proto jsem si koupil sadu membrán. Chtěl jsem být připraven na výměnu vadné membrány čerpada, až bude křovinořez rozebrán. Nic jiného mě nenapadlo, když motor vždy chvíli běžel i na plný výkon a potom se zastavil. Pak stačilo rukou napumpovat další dávku benzínu. Sejmul jsem kryt křovinořezu, odšrouboval vzduchový filtr a odpojil karburátor od hadiček a lanka.

Karburátor vyrábí směs vzduchu, benzínu a oleje, kterou nasává píst motoru. Vzduch z vzduchového filtru proudí Venturiho trubicí, to je díra uprostřed hliníkové kostky karburátoru. Na jejím začátku je klapka sytiče. Sytič se postará o směs bohatou na benzín tím, že přinutí vzduch proudit jen malou dírkou ve své klapce. Průřez trubice v karburátoru se zmenšuje, vzduch během své cesty karburátorem zvyšuje rychlost. V druhé části se trubice rozšiřuje – tam klesá tlak rychle proudícího vzduchu a do tohoto prostoru je nasáván benzín z trysky. Vzniká mlha, jejíž množství je na konci venturiho trubice regulováno škrtící klapkou. Ta je ovládána lankem a páčkou plynu na rukojeti křovinořezu.

sytič

Benzín a jeho cesta z nádrže k trysce karburátoru

První je filtr v nádrži. Ten je důležitý, protože další filtr, sítko v čerpadle karburátoru je velmi malé a jemné. Trubičkou poblíž modré páčky sytiče benzín vstupuje do prostoru membránového čerpadla. Na okraji víčka čepadla je šroubek, kterým je nastaven volnoběh motoru. Víčko jsem sejmul. Ve víčku je dutinka, do které jsou soustavou dírek přiváděny impulsy výfukového plynu. Ty rozkmitávají plastovou membránu. Benzín je přiváděn pod kmitající membránu a přes sítko vtlačován na druhou stranu karburátoru.

čerpadlo

Závadou nebyla poškozená membrána čerpadla, jak jsem původně myslel, ale sítko plné nečistot. Ruční pumpičkou jsem dokázal do karburátoru nasát nějaký benzín i přes špinavé sítko, ale membránové čerpadlo tolik síly nemá. Sítko jsem opatrně vyjmul, vyčistil v benzínu a vrátil na své místo. Přitom je třeba dbát velké opatrnosti, aby okraje sítka doléhaly na obvod díry, jejíž okraj je kuželovitý. Benzín musí být čistý, aby mohl jít dál jemným kanálkem. Vyčištěný prostor čerpadla jsem zakryl novou membránou, těsněním a hliníkovým víčkem.

Zajímalo mě, jak je benzín dávkován do trysky, když karburátor musí fungovat i vzhůru nohama. Nemůže v něm být plovák, jako ve větších motorech. Otevřel jsem druhé, plechové víčko, sejmul těsnění i membránu a podíval se, jak to funguje. Páčka uprostřed dutinky plné benzínu je zdvihána pružinkou. Druhý konec páčky za hřídelkou tlačí na jehlu, která zavírá přívod benzínu do dutinky. Takže když je v dutince málo benzínu, membrána kovovým kolečkem zatlačí na páčku. Přemůže sílu pružinky, uvolní jehlu a ta pustí benzín. Když je benzínu v dutince dost, membrána se nafoukne, uvolní pružinku a ta přes páčku zatlačí jehlu zpátky do sedla. Přívod benzínu se zpomalí, nebo zastaví. Ještě jsem jemným drátkem zkontroloval průchodnost trysky, kterou benzín z dutinky teče do venturiho trubice. Dutinku jsem zakryl novou membránou a zašrouboval víčko. Je v něm dírka, skrz kterou na membránu působí atmosférický tlak. Takže vnější tlak vzduchu tlačí na membránu, která vytlačuje benzín do trysky. A ve venturiho trubici je podtlak, který benzín saje.

regulace

Seřizovací šroubky slouží k nastavení bohatosti směsi, maximálního výkonu… ale to teď zkoumat nebudu. Ještě jsem si naivně myslel, že ruční pumpička benzín do karburátoru tlačí, stejně jako u Favorita. Jenomže ona jej z karburátoru saje a druhou hadičkou vrací do nádrže. Když v karburátoru benzín není, tak z něj vysaje vzduch a podtlakem do karburátoru nateče benzín.

No a karburátor i křovinořez funguje…

3 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *